Maandag 25 februari tot en met woensdag 27 februari 2019

Nogmaals het driedaags uitje - wandelen-sauna-wandelen

Vorig jaar was het driedaagsuitje in de voorjaarsvakantie zo goed bevallen dat we het nu nog een keertje overdoen. Het eerste doel is de Posbank in het Nationaal Park Veluwe Zoom, daarna rijden we naar hotel van der Valk in Hengelo, waar we na een overnachting sauna Saré in Deurningen bezoeken. Na nog een overnachting gaan we weer richting huis, maar onderweg gaan we wandelen op de Sallandse Heuvelrug. In tegenstelling tot vorig jaar toen het extreem koud was, is het nu extreem warm voor de tijd van het jaar. Van minus 8 toen tot plus 20 nu.

De Posbank

Gina Mom bij het bezoekerscentrum Veluwe Zoom in Rheden

Maandag 25 februari 2019. We vertrekken exact om 09.00 uur van huis richting Posbank waar we nog voor half elf de auto op de parkeerplaats zetten van het bezoekerscentrum. Het is lekker wandelweer, maar eerst even een lekkere kop cappuccino drinken met een taartje erbij.

We besluiten om weer vanaf het bezoekerscentrum naar Paviljoen de Posbank te lopen. Ondanks de vakantie en het mooie weer zijn wij een van de weinigen die onderweg zijn. Het gaat langs een voormalig koetshuis licht heuvelop.

Statige beukenbomen rijen zich aaneen in een door mensenhanden gecreëerd bos. Desondanks is het erg mooi.

Schapen bij de Veluwe Zoom

Schaapskooi Veluwe Zoom

Schaapskooi

Vandaag geen schapen in de stal van schaapskooi Heuven. Alle schapen, inclusief een heleboel lammetjes staan of liggen buiten in de wei.

Nationaal Park Veluwe Zoom

Het zonnige weer doet de winterse setting waar de bomen in verkeren goed en of het nu een rijtje beuken langs een laantje is of een prachtig silhouet van een statige woudreus tegen de helderblauwe lucht, wij genieten ervan.

Gina Mom in Nationaal Park Veluwe Zoom

Hans Mom in Nationaal Park Veluwe Zoom

We lopen door een parkachtig landschap, volgen het fietspad en slaan dan af naar een uitkijkpunt waar we vorig jaar over een deels besneeuwd en grauw landschap uitkeken. Nu schijnt de zon volop. Ik heb mijn verreklijker bij me voor het geval er iets interessants voorbijvliegt.

Nationaal Park Veluwe Zoom

We slaan af richting Posbank en boven op een heuvel vinden we een bankje in de zon, waar we een poosje genieten van de zon onder een prachtige grote beuk waar zon en schaduw prachtige patronen tekenen.

Gina Mom in Nationaal Park Veluwe Zoom

Het is heerlijk wandelweer en hoewel het landschap er nog winters bij ligt, is het door de zon net alsof het voorjaar is.

Pommodoresoep

Rond half een zijn we in Paviljoen de Posbank en net als vorig jaar kiezen voor de pommodoresoep met een heerlijke kaasstengel erbij, die zelfs ik lekker vind. De soep smaakt net zo lekker als vorig jaar, maar als we dat bij de ober melden, is hij ervan overtuigd dat de soep deze keer veel beter is, meer zelf gemaakt dan vorig jaar. Het zal wel, ons (s)maakt het niet uit.

Gina Mom - de Wit in Nationaal Park Veluwe Zoom

Na de soep lopen we noordwaarts verder het park in. Mijn rugzak maakt irritante klikgeluiden en het blijkt dat ik mijn plaksetje nog heb meegenomen. Niet echt nodig natuurlijk, dus het levert een komisch moment op.

Nationaal Park Veluwe Zoom

Een winters bos is meestal saai, maar ik hoor en zie toch een drietal Goudvinken, een soort die ik niet zo vaak zie.

Gina Mom op de heide in Nationaal Park Veluwe Zoom

Paard in Nationaal Park Veluwe Zoom

Het is mooi op de grote stille heide en het is eigenlijk helemaal niet druk, ondanks het mooie weer en de vakantie. Dit paard heeft nog een deken om. Voor de nacht zeker nodig, maar overdag is dit eigenlijk te warm voor het beest.

Gina Mom - de Wit in Nationaal Park Veluwe Zoom

Als we terug zijn bij het bezoekerscentrum nemen we nog even plaats op het terras, drinken een kop thee en lezen wat totdat de zon achter de bomen zakt en het frisser wordt. Tijd om op weg te gaan naar ons hotel in Hengelo.

Van der Valk Hotel - Hengelo

Van der Valk hotel in Hengelo

Van der Valk Hotel HengeloVan der Valk Hotel Hengelo

Van der Valk Hotel Hengelo

Bij het Van der Valk Hotel in Hengelo boekten we een winterarrangement. Dat houdt in: twee overnachtingen, twee keer ontbijt en één keer een driegangenkeuzemenu en een gratis kopje koffie en dat voor een prima prijs. Hoewel langs de A1 gelegen is het er rustig, de kamer is ruim, de douche heerlijk, het driegangenmenu (te) uitgebreid en lekker. Zeker een aanrader! Dit gold vorig jaar al, en nu weer opnieuw!

Sauna Saré

Dinsdag 26 februari 2019. Na een prima ontbijt rijden we om 10.00 uur richting sauna Saré in Deurningen. Als eerste nemen we na het inchecken een infraroodsauna om lekker op te warmen en daarna volgt de Banja van 80 graden. Dan nemen we plaats om een paar ligbedden in de tuin waar we de eerste uren niet meer vanaf komen. Het is echt heerlijk weer en de temperatuur is zo aangenaam dat we het helemaal niet koud krijgen. We nemen een lunch, gaan nog een keer naar de sauna, lezen daarna weer een poos in de tuin, poedelen in het zwembad en besluiten in de sauna ook het diner te gebruiken. Tegen acht uur zijn we terug in het hotel en genieten nog na van deze heerlijke relaxte dag.

Sallandse Heuvelrug

Gina Mom - De Wit bij herberg de Pas

Woensdag 27 februari. Ik ben al vroeg wakkeer, niet gek als je er al vroeg in ligt. Na het heerlijke ontbijt checken we rond 10.00 uur uit en rijden naar Nijverdal waar we eerst een bezoek brengen aan het centrum van Staatsbosbeheer. Het is altijd leuk om even de informatie te bekijken van het te bezoeken gebied en direct de boeken en andere te koop aangeboden artikelen af te struinen. We kopen een setje onderzetters, die komen we altijd te kort en gaan verder richting Haarle waar we eerst een cappuccino drinken op het terras van Herberg de Pas.

Informatieschuur van Natuurmonumenten

Het terras is zonovergoten en de temperatuur is ook al aangenaam. De herberg en de naastgelegen informatieschuur van Natuurmonumenten liggen er mooi verzorgd bij.

Routebord Sallandse heuvelrug

Sprengenbergroute

We kiezen voor de Sprengenbergroute die met oranje pijlen is bewegwijzerd. Vorig jaar misten we een pijl en liepen daardoor verkeerd. Nu zijn we beter voorbereid.

Gina Mom op de Sallandse Heuvelrug

Oranje Berkenspanner, , Archiearis parthenias

Als we onderweg een bankje in de zon zien, gaat Gina verder lezen in haar boek en ga ik op zoek naar de kleine vlindertjes die ik zie fladderen. Het blijken Oranje Berkenspanners te zijn, een nachtvlindertje dat gek genoeg overdag vliegt. In het latijn heet de soort Archiearis parthenias en deze is in Nederland zeldzaam.

Wandelen op de Sallandse Heuvelrug

Sallandse Heuvelrug

Gina Mom - de Wit bij Palthetoren

De route staat duidelijk met pijltjes aangegeven op de paaltjes , dus verkeerd lopen kan je bijna niett tenminste als je op let. In het bos zijn steeds weer mooie doorkijkjes en de Palthetoren is een markant punt in het terrein.

Gina Mom - de Wit op de Sallandse heuvelrug

Het volgende bankje staat weer pal op het zuiden en het is vrij. Gina leest hier haar boek uit en ik ga ook lezen, maar houd mijn oren en ogen open, zodat ik ook nog een drietal Boomleeuweriken en een duo Raven zie. Geen alledaagse soorten voor mij.

Sallandse heuvelrug

Pijpenstrootje

Gina Mom - de Wit op de Sallandse heuvelrug

Omgevallen berk

We wijken van de route af, want we hebben tijd zat en genieten zo van het weer dat we niet te snel weer terug willen zijn. We komen Pijpenstrootje tegen en een omgevallen berk, die daardoor het landschap interessanter maakt.

Wild zwijn?

Het heksenhuisje bij de Palthetoren

Met enige fantasie zien we in wat stronken een wild zwijn. Fantasie had men overigens vroeger ook, want het badhuisje van het landgoed werd ook wel het heksenhuisje genoemd.

Gina Mom - de Wit bij herberg de Pas.

ZalmsaladeEiersalade

Herberg de Pas

Eenmaal terug nemen we weer plaats op het terras van Herberg de Pas. We bestllen een lunch met een broodje zalm en een met eiersalade, erg lekker! We delen nog een bordje soep en dan is het wel genoeg voor deze keer.

Gina Mo - De Wit

We gaan terug naar de parkeerplaats en sluiten dit tripje af met de rit naar huis. Ondanks de vakantie is het druk op de weg en we doen er een uur langer over dan de navigatie aanvankelijk aangeeft. Maar dat geeft allemaal niet, want we hebben tijd genoeg. Thuis eten we rijst met vissticks en kerriesaus en zijn dan op tijd klaar voor de topper Feijenoord -Ajax. Helaas weet Feijenoord deze keer de wedstrijd niet naar zich toe te trekken en zijn ze uitgebekerd. Wij kijken zelf terug op drie super relaxte dagen, het kon niet beter!